onsdag 9 november 2011

Länge sen sista inlägget

Nu har det gått ett tag sen jag postade något på bloggen. Orsaken till detta är att vi nyligen köpt hus och håller på för fullt med försäljning av vår bostadsrätt. nåväl tillbaka till akvarielivet.

Har senaste tiden haft en del problem med att det bildas mycket sediment på all levande sten, har även fått en del partiklar som flyter omkring och inte verkar gå ner i sumpen så skummaren kan ta bort det.

Fosfatet steg plötsligt och orsakade en hel del nitrat och algbildning vilket också ledde till att några få sps'er (stenkoraller) blev kritvita och har gått till korallhimlen. Mjukkorallerna lever och mår bra, även en av ming lps'er verkar fortfarande trivas. Har haft lite rådfrågning med grabbarna på akvarieleasing om hur jag ska får ordning på allt. Har investerat i en fosfatreaktor så nu ska nog fosfaten gå ner.

Dagen då vi flyttar till huset så är tanken att byta akvarium, gillar denna som jag har nu men en av anledningarna till att vi har denna är just pga begränsad yta. I nya huset så finns det plats så det räcker och blir över, så vi har tittat en del på längre akvarium med liknande volum. Lutar åt att vi kör på ett 720liters senare eftersom längden på dessa brukar bli runt 2 meter istället för 1,35 som nu. (är det någon som har ett kar över, tveka inte att kontakta mig).
  
Tyvärr blir det inga bilder denna gång, men jag lovar att återkomma snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar